Driver du en förening som sysslar med orientering? Då kanske du vill veta hur du ska kunna locka till dig nya medlemmar. Ofta drivs en förening ideellt och behöver medlemsavgifter för att överleva. Då är det säkerligen användbart att få lite extra hjälp på traven. Ju synligare en förening är desto bättre. Det finns idag många sätt att nå ut och de flesta av dem är digitala. Det är ju faktiskt där som vi söker vår information idag. Så hur ska du egentligen göra för att få din förening att växa?
Du kan börja med att tänka på din förening som ett varumärke och ett företag. Då är det också enklare att nå till andra intresserade. Om du har lite extra pengar över kan du få hjälp med marknadsföringen. Du kan till exempel gå in på https://klingit.com/sv/ där de hjälper dig med allt från design till hur du marknadsför dig på sociala medier. De kan även bygga upp en snygg hemsida om så önskas. Många unga som sysslar med orientering har säkerligen någon form av sociala medier. Genom https://klingit.com/sv/ kan du då identifiera din målgrupp och anpassa reklam för dessa. Då är det lättare för dem att upptäcka din grupp.
När en potentiell medlem får nys om din klubb är det viktigt att de kan hitta rätt information på din hemsida. Det är också viktigt att den ser proffsig ut. Du kan till exempel lägga ut information om när ni tränar, hur man ska gå tillväga om man vill provträna och liknande saker. Det är även bra att lägga till info om medlemskapet och vad det kostar att vara medlem. De flesta brukar erbjuda någon form av provträning innan personen måste ta ett beslut. Hos https://klingit.com/sv/ kan du alltså få hjälp att bygga upp hemsidan om du inte har tid att göra det själv.
Ett sätt att få fler att få upp ögonen för orientering är att låta dem testa på under avslappnade former. Det är viktigt att de får en positiv känsla och mersmak för sporten. Du kan antingen anordna en särskild dag eller ha löpande dagar. Det beror lite på vilken stad det handlar om och vad som passar bäst för dig. Det är också en bra USP som du kan använda när du ska marknadsföra din förening för nya medlemmar.
Precis som alltid är det svårt att nå ut till alla. Du måste fokusera på en specifik målgrupp. Det kan röra sig om boende inom ett visst område eller människor med liknande intressen. Folk som gillar löpning eller cykling kanske även gillar orientering? Eller människor som gillar skogen och naturen? Fundera över vilka personer det är som dras till din förening och var man kan hitta likasinnade. Det är ett bra ställe att börja på om du vill nå ut till en större målgrupp. Då kan du också rikta din reklam på ett bättre sätt.